© Copyright 2009 r. Wszystkie prawa zastrzeżone.
O Nas:
FHU Paweł Smyk

ul. Sulechowska 4A
w hurtowni GAJA,
obok ZASTALU

Napisz: stodolsko@gmail.com

Kontakt: tel. 607 80 44 62 lub e-mail: stodolsko@gmail.com
KANAŁ CB
24
24
Profesjonalny serwis CB Radio
>> Naprawa
>> Sprzedaż
   
>> Radiotelefony     >> Mikrofony
     >> Anteny                  >> Akcesoria
    >> Uchwyty               >> Nawigacje samochodowe
>> Montaż
>> Strojenie
607 80 44 62
>> MOŻLIWY DOJAZD
DO KLIENTA
<<
W związku z pojawiającymi się wątpliwościami interpretacyjnymi przepisów prawa o ruchu drogowym w zakresie korzystania z radia CB podczas kierowania pojazdem, Komenda Główna Policji informuje, że aktualnie obowiązujące uregulowania prawne w tym zakresie, nie zabraniają korzystania z urządzeń nadawczo-odbiorczych typu CB Radio.
Zgodnie z art. 45 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. Prawo o ruchu drogowym ( Dz. U. z 2005r. Nr 108 poz. 908 z późn. zm.) cyt.  Kierującemu pojazdem zabrania się:

1) korzystania podczas jazdy z telefonu wymagającego trzymania słuchawki lub mikrofonu w ręku;
Biuro Prawne KGP przedstawiło  pogląd, z którego wynika iż przepis ten odnosi się tylko i wyłącznie do telefonów komórkowych.

Należy jednak wyraźnie podkreślić, że o ile sama rozmowa przez CB radio nie jest zabroniona, to w niektórych okolicznościach kierujący, korzystając z CB radia, swoim zachowaniem może przyczynić się do utrudnienia lub spowodowania zagrożenia bezpiecze
ństwa lub porządku w ruchu drogowym, za co może zostać pociągnięty do odpowiedzialności .

W myśl art. 3 ust. 1 kodeksu drogowego Uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze są obowiązani zachować ostrożność albo gdy ustawa tego wymaga - szczególną ostrożność, unikać wszelkiego działania, które mogłoby spowodować zagrożenie bezpiecze
ństwa lub porządku ruchu drogowego ruch ten utrudnić albo w związku z ruchem zakłócić spokój lub porządek publiczny oraz narazić kogokolwiek na szkodę.

Należy również wskazać, iż kierowcy którzy zostali ukarani mandatem karnym za korzystanie w trakcie jazdy z CB radia nie są uprawnieni do bezwzględnego prawa ubiegania się o uchylenie mandatu karnego, a tym samym zwrotu uiszczonej grzywny. Każdy tego typu przypadek powinien być rozpoznany w trybie indywidualnym z uwzględnieniem faktycznych okoliczności i przesłanek uzasadniających nałożenie mandatu.
Powrót >>
>> Zasady
CB radio jest wyłącznie środkiem wzajemnego porozumiewania się. Rozmowy na kanałach prowadzi się metodą simplex tzn., że w danym momencie na jednym kanale może nadawać tylko jedna osoba. Pasmo CB 26,960 - 27,400 MHz podzielone jest na 40 kanałów o odstępie 10 kHz. Wszystkie kanały są ogólnodostępne. Jednak trzeba przestrzegać przyjetych zasad ich wykorzystywania (o czym poniżej).
Na paśmie CB zabronione jest:
·używanie słów wulgarnych i obraźliwych
·nadawanie muzyki
·nadawanie retransmisji
·blokowanie kanałów przez stawianie np. nośnej
·nadawanie na kanale na którym ktoś inny prowadzi rozmowę
·nadużywanie haseł BREAK i RATUNEK
·używanie CB do działalności zarobkowej

Kanał 2 (27,960 MHz) to kanał wywołania Taxi.

Kanał 9 (27,060 MHz) to kanał ratunkowy.

Kanał 19
(27,180 MHz) to kanał wywoławczy dla stacji mobilnych, wykorzystywany także jako drogowy (do przekazywania informacji o sytuacji panującej na drodze), a także do prób strojenia i kontroli emisji.

Kanał 28
(27,280 MHz) to kanał wywoławczy dla stacji bazowych.

Przed rozpoczęciem rozmowy na danym kanale należy sprawdzić czy jest on wolny.

Po zgłoszeniu się danej stacji należy przejść na inny kanał (częstotliwość). Na hasło BREAK należy natychmiast na chwile przerwać łączność w celu umożliwienia nawiązania łączności, uzgodnienia przejścia na inny kanał (częstotliwość) lub przekazania krótkiej ważnej informacji przez innego użytkownika radia CB.

W sytuacjach nadzwyczajnych użytkownik CB może sobie zapewnić pierwsze
ństwo przeprowadzenia rozmowy po podaniu hasła RATUNEK. Operatorzy pozostałych CB obowiązani są do zachowania ciszy radiowej aż do chwili przejścia tego rozmówcy na inny kanał albo zakończenia łączności. Hasło RATUNEK można używać jedynie w sytuacjach zagrożenia życia, zdrowia, bezpieczeństwa lub mienia.

Praca urządzenia CB nie powinna przeszkadzać pracy innym urządzeniom CB.

Pomiędzy nadawaniem, a odbiorem należy zachować krótki 1-2 sekundowy odstęp.
>> Slang CB
Pamiętaj:

- Mobil to nie operator radia tylko stacja, która ma możliwość przemieszczania się - potoczna nazwa pojazdu z zamontowanym zestawem CB.


- Nie używaj zwrotów, których znaczenia nie znasz i nie rozumiesz.

- Jak Ciebie słyszą tak Ciebie widzą.


- Zwroty których nie należy używać:
bajo, baju, pozdro, lustereczko w twoją stronę, mobilku z (np. czerwonej renówki, mercedesa itp).

Wraz ze zniesieniem w 2005 r. pozwole
ń na używanie radiotelefonów CB duża część nowych użytkowników zaczęła używać tych zwrotów. Zastanawiające jest co one, tak naprawdę, znaczą i wnoszą do całej rozmowy. Dla zwrotów "bajo" i "baju" jest jeszcze jakieś sensowne wytłumaczenie - mutacja zwrotu bye bye z łączności DX ale zwrot "lustereczko w twoją stronę" jest tajemniczy. Zwrot "mobilku z czerwonej renówki" wyjaśnia że mamy do czynienia z osobą, która kompletnie nie ma zielonego pojęcia w temacie CB i próbuje zabłysnąć stosując usłyszane (zazwyczaj niepoprawne) zwroty. Starajmy się w ogóle nie używać tych zwrotów.

Starajmy się używać naszego polskiego języka, nie jakiś wyimaginowanych zwrotów. Przekaz informacji powinien być zrozumiały dla każdego.
mobil - określenie stacji, która ma możliwość przemieszczania się
baza - określenie stacji, która nie ma możliwości przemieszczania się
mike, gruszka - mikrofon
bat - antena
dopał, grzejnik, kaloryfer - wzmacniacz mocy wysokiej częstotliwości
podstawa - zakres częstotliwości 26,960-27,400 MHz - tzw podstawowa czterdziestka
boki, bandy - boczne czterdziestki
nakładka, naleśnik - efekt nałożenia się dwóch sygnałów stacji, które nadają jednocześnie na tym samym kanale
przesterowanie - zbyt głęboka modulacja
gwóźdź, beep - roger beep - sygnał zakończenia nadawania
Alfa Mike - AM modulacja częstotliwości
Foxtrott Mike - FM modulacja częstotliwości
wstęga, wstążki - SSB modulacja wstęgowa
połówka - antena o długości elektrycznej 1/2 fali
ćwiartka - antena o długości elektrycznej 1/4 fali
daj raz w prawo - określenie przejścia na boczne czterdziestki - w tym przypadku z danego kanału czterdziestki podstawowej na ten sam kanał ale bandę wyżej czyli z np 33 C na 33 D
skręcić się - zmniejszyć czułość odbiornika
rozkręcić się - zwiększyć czułość odbiornika
skrócić się - zmniejszyć moc nadajnika
ręczniak - radio przenośne
parapet - stacja bazowa nadająca za pomocą anteny mobilowej umieszczonej za oknem, przy ścianie, na parapecie
pozostać na uszach - być na nasłuchu
poczekaj dojadę do ciebie - dostroić się do korespondenta
wstęga - modulacja jednowstęgowa SSB (USB, LSB)
łączność DX - łączność daleka, międzynarodowa
iść w dziurę - przejść na częstotliwość dla której nie został przypisany nr kanału
lecisz na 5 S (esów) - odbierany wygnał wynosi 5S w skali 0-9 kolejno 9S+10 dB; 9S+20 dB; 9S+30dB
proszę o raport - poproszę o określenie jakości mojego sygnału i modulacji
radio szerokie - radio posiadające szeroki odbiornik. Odbierające poza dana częstotliwością, częstotliwości sąsiednie
radio wąskie - radio posiadające wąski odbiornik. Nie odbierające poza dana częstotliwością, częstotliwości sąsiednich
KANAŁ DROGOWY 19

bajo, baju - zwrot niepoprawny
lustereczko w twoja stronę - zwrot niepoprawny
mobilku z czerwonej renówki - zwrot niepoprawny
słychać Cię jak zawory w Polonezie - zwrot niepoprawny, używany przez osoby nie mające żadnego pojęcia o CB. Określa on, że jesteśmy przez nich odbierani dobrze (cokolwiek to znaczy)
misiak, misiaki (niebiescy) - policja,             krokodyle (zieloni) - inspekcja transportu drogowego
czarne łepki (czarni) - straż gminna,             suszarka - patrol policji kontrolujący prędkość
śmietnik - fotoradar przenośny (nazwa wzięła się z tego, iż urządzenie to ukrywano dla niepoznaki w atrapach koszy na śmieci)
jelonek - jelcz,                          starzec - star,                  żuczek - żuk,                                skakanka - scania
maniek - man,                          merc - mercedes,             kaszel - fiat 126p,                          mafia - fiat 125p
leper - traktor,                           koń - ciągnik siodłowy,     solówka - samochód ciężarowy,     pudło - kontener
szmata, firanka - plandeka,        beczka - cysterna,           łódka - naczepa do przewozu materiałów sypkich,                  hulajnoga - motocykl policyjny,   tandem - samochód ciężarowy z przyczepą,               dróżka, ścieżka - droga
misiowóz - radiowóz policji,        gabaryt - pojazd ponadnormatywny,                              
margines - pobocze utwardzone oddzielone od pasa jezdni linią ciągłą
nie mieć lewego oczka - mieć przepaloną żarówkę w lewym reflektorze
mieć choinkę - mieć niesprawna instalację oświetlenia (np. przy hamowaniu włączają się światła kierunkowskazów itp.)


KOD AMATORSKI

22
- mam to gdzieś,                                                       33 - pozdrowienia między dziewczynami
51 - nie daj się złapać,                                                   55 - powodzenia, wszystkiego dobrego
69 - bardzo duża serdeczność,                                       73 - pozdrawiam
88 - całusy,                                                                  99 - spadaj
144 - w łóżku,                                                               144+2 - w łóżku ale nie sam
318 - przerwa na posiłek i piwo,                                     600 - mam telefon
813 - przerwa na sikanie                                               1000 - ciężarówka
Najczęściej popełniane błędy

Najczęstsze błędy popełniane przez użytkowników CB:

- Brak znajomości podstawowych zasad prowadzenia łączności np: nie używanie zwrotu BREAK przy włączaniu się do rozmowy.

- Brak znajomości podstawowych definicji i określe
ń.

- Brak znajomości sposobu działania oraz przeznaczenia elementów służących do regulacji transceiver'a.

- Ignorowanie instrukcji obsługi urządzenia przez świeżo upieczonych użytkowników. Z instrukcji obsługi, dołączanych do obecnie produkowanych transceiver'ów, osoba początkująca może dowiedzieć się wielu przydatnych informacji.

- Wysoko zaciągnięta blokada szumów - Squelch.
Blokadę należy kontrolować na bieżąco aby zmaksymalizować zasięg łączności poprzez odbieranie sygnałów o jak  najmniejszym poziomie. Ustawienie jej na wysokim poziomie jest bardzo nieefektywne. Tam gdzie poziom szumów jest większy (teren zabudowany) zaciagamy ją mocniej. wyjeżdżając poza teren zabudowany zmniejszajmy jej próg zadziałania.

- Przy wszelkich wywołaniach i zapytaniach ogólnych ściągajmy blokadę szumów po to aby odebrać wszystkie sygnały trafiające do naszej anteny.

- Złe ustawienia rodzaju emisji użytkowników kanału 19.

Pada pytanie: Kupiłem radio. Początkowo odbiór był bardzo dobry. Teraz jest straszny szum i chciałbym zestroić antenę bo pewnie się rozstroiła. Spoglądam na radio - na wyświetlaczu kanał 19, przełącznik emisji ustawiony na F3E (FM) zamiast A3E (AM) .

- Nie wybrany rodzaj trybu pracy obowiązujący w Polsce.
Poczytajmy instrukcję obsługi urządzenia i ustawmy je tak aby pracowało w trybie PL - zerowym.
Dojazd >>
Zapraszamy od 900 do 1700